lørdag 21. januar 2012

Ugle lue

Har lenge latt meg inspirere og imponere av denne bloggen: Trudes hobitter, utrolig mange flotte hekla-luer som lages av den dama. Jeg hadde lyst på en to-farga hekla-lue med mønster og jakten på fremgangsmåte satte i gang! Med mye hjelp ved å lese seg bakover i Trudes blogg, samt veileding på Hobbyboden, ble det til slutt en ugle-lue på meg.

Diagramet til ugla fant jeg her , for de observange, jepp det stemmer at halve ugla mi mangler...den var på en måte lang nok halvveis, så tydelige forbedringspotensiale angående plassering, notat: start tidligere på mønster-hekling!
Heklet i superwach 22 x 10, på heklekrok 4, prøvde lua hele tiden underveis og justerte og økte etter behov.
Tok desverre litt dårlige notater da jeg var mest oppsatt på å få dette til, men brukte blandt annet denne og denne siden for selve luen.
"Koden"   for å hekle med kontrastfarge som mønster på bare et lite stykke av rundene var at man hekler med farge 1, bytter til farge 2 samtidig som man hekler med seg farge 1 i maskene på et vis, slipp farge to når mønsterparti er ferdig, hekle rundt til mønster skal begynne igjen, hent tilbake farge 2 og hekle hentetråden + farge 1 i inn i maskene...litt vanskelig å forklare.
Lua har god passform, og den er testet i ruskavind på solastranden!

11 kommentarer:

  1. Det var ei skikkelig tøff lue! Nå har jeg kost meg med flere av innslagene i bloggen din - her kommer jeg gjerne igjen!!!

    SvarSlett
  2. Dette er den tøffeste luen jeg har sett på lenge!

    SvarSlett
  3. Veldig kul! Har så lyst til å lære meg å hekle sånne luer med to farger, men har ikke kommet til en farge engang... det er så mye som skal strikkes først, hehe.

    SvarSlett
  4. Ååååh så fin den er!!! Jeg elsker ugler og syns at denne uglen er så søt! Jeg syns virkelig ikke at det gjør noe at den er halv. Man ser jo lett at det er en ugle og kanskje hadde den blitt for voldsom om den kom høyere opp?

    SvarSlett
  5. Guri malla, den var knalltøff! Likte de rolige fargene som fikk ugla til å stå reint fram med all oppmerksomheten. Mange andre flotte luer du ha laget i det siste også!

    SvarSlett
  6. Så kul lue !!! Jeg er desverre ikke noe flink til å hekle, men forklaringen din med hvordan hekle med to farger gjør at jeg kanskje kan få det til. Så takk for tipset :)

    Ønsker deg en flott helg :)

    SvarSlett
  7. Så tøft, og så flink du har vært! Jeg har tenkt tanken en stund uten helt å forstå hvordan jeg skal få det til, men nå tror jeg at jeg snart er klar for å prøve. Takk for titten :)

    SvarSlett
  8. Kjempe fin lue! Jeg synes det ser så vanskelig ut å hekle mønster jeg, men det er kanskje ikke så vanskelig! Ugler er jo bare sååååå søte;)

    SvarSlett
  9. Stilig uglelue :) Tenkte å prøve meg på denne teknikken snart, men det er så mye annet jeg har på planen først ;)

    SvarSlett